fredag 31 augusti 2007

Höstkalendern i kulturväg

Inspirerad av The Girl Least Likely to har jag också gjort en höstkalender över roliga kulturrelaterade saker jag har att se fram den kommande tiden:

Konserter
16 september gör Taken By Trees en av sina få spelningar på Södra teatern. Ska bli roligt att äntligen få Victoria Bergsman uppträda, jag gillar verkligen hennes lågmälda stil och lite svala röst. Bara hon inte ställer in, hennes scennerver verkar ju inte vara på topp... Hoppas också på att fler av de inblandade musikerna på skivan medverkar på konserten, som t.ex. Björn Yttling från Peter, Bjorn & John och Verity Susman från Electrelane.

2 oktober spelar kanadensiska Feist på Cirkus, vilket också ska bli spännande. Upptäckte henne i och med släppet av albumet "The Reminder", alltså ganska nyligen, och gillar hennes melodiösa ballader och charmiga upptempolåtar. Dessutom har hon gjort världens skönaste och småknasigt koregraferade video till "1234" (filmad i en enda tagning utan klipp), som man blir alldeles glad av!

Ja, det var det enda inplanerade på musikfronten hittills, men det lär nog bli mer för hösten brukar vara en bra konsertsäsong... Vill även passa på att tipsa om Arcade Fire (lyssna på "Rebellion (lies)"!) som återvänder till Stockholm för ännu en spelning i år den 5 november, för er som missade dem då. Vi var på konserten i mars och eftersom jag har den fetaste konsttentan ever just detta datum så blir det ingen favorit i repris för min del.

Skivsläpp
Jens Lekman: Night falls over Kortedala, 5 september
The Radio Dept: ännu ingen titel, datum ej fastställt
PJ Harvey: White chalk, 26 september
(och det lär ju dyka upp fler!)

Litteraturhändelser
Bokmässan i Göteborg, 27-30 september! Efter första besöket förra året är jag helt fast. Hur underbart är det inte att glida omkring på en gigantisk mässa, omgiven av böcker som säljs till bra pris (och ibland signeras) och andra läsare som liksom en själv befinner sig i paradiset och där man skymtar välkända författare och kulturpersonligheter åt vilket håll man än ser? Främst är det ändå seminarierna som lockar: intervjuer, paneldebatter och författare som berättar om sina böcker och författarskap. Jag njuter när jag med jämna mellanrum sitter och bläddrar igenom pappersversionen av programmet, det finns så mycket att välja på...

TV
Ser fram emot Heroes, en serie om vanliga människor runt om i världen som upptäcker att de har övernaturliga krafter, som TV4 börjar sända på onsdagar kl. 21:00 med start 5 september (i väntan på att fjärde säsongen av Lost ska spelas in antar jag, som ju brukar ha samma sändningstid). Jag har hört mycket gott om Heroes, bl.a. har ju Fredrik Strage höjt både serien och hans favoritkaraktär cheerleadern till skyarna. Hoppas den lever upp till mina förväntningar!

The Girl Least Likely tipsade också om en ny serie som TV6 ska sända: Dexter som handlar om en crimelab-kille (rättare sagt blodanalytiker) som dessutom är seriemördare. Låter som något för mig, som gillar läskiga saker... I huvudrollen ser vi Michael C. Hall från Six feet under.

2 kommentarer:

Anonym sa...

The wire början också snart. På ettan eller tvåan. Rekommenderas!

Erika sa...

Hmm, The Wire verkar helt ha gått mig förbi... Tack för tipset. Ska eventuellt kolla in!