söndag 19 augusti 2007

Dagens skörd

... från världens längsta bokbord blev följande:
  • Margaret Atwood, Oryx och Crake
  • Douglas Coupland, Hej Nostradamus
  • Harold Bloom, Hur du ska läsa och varför
  • Kate Atkinson, I museets dolda vrår
  • Kari Hotikanen, Löpgravsvägen
  • Ian McEwan, Kärlekens raseri
  • Lian Hearn, Över näktergalens golv & Under lysande måne (del 1 och 3 i trilogin Sagan om klanen Otori)
Samtliga i pocket och kanonfint skick (knäckta ryggar och liknande defekter går fetbort för mig) för 20 eller 10 kr/styck. Snacka om fynd! Utbudet var stort och vid de största pocketborden var hyperventilationen nära. Framför allt fanns det väldigt många kansken att ta ställning till, men p.g.a. det facila priset tillät jag mig dock att göra några chansningar... För övrigt är det så mycket mer spännande att gå och rota i lådor där böckerna ligger i anarkistisk oordning jämfört med att gå in i en vanlig bokhandel, just för att man aldrig vet vad man kommer hitta. Trevlig idé överhuvudtaget med bokbord längs stadens största shoppingstråk, enligt mitt intryck var det både välbesökt och uppskattat.

3 kommentarer:

Maria sa...

Det där med världens längsta bokbord låter som en rolig grej. Kul att du hittade lite böcker också!

Bokmoster sa...

Världens längsta bokbord låg lite för långt bort för att jag skulle hinna dit. Men oj, vilka fynd du gjorde!

Erika sa...

Maria: Ja, det var skojigt. Förutom bokhandlar och antikvariat fanns även Myrorna, biblioteket, några litterära sällskap och författare på plats. Ganska bra spridning på genrer också.

Bokmoster: Jo, jag är väldigt nöjd! Men det gäller att hålla sig i skinnet, för det är så lätt hänt att man köper på sig en massa osäkra kort som sedan bara blir hyllvärmare...