söndag 5 augusti 2007

Bokfemman v. 31

Från och med nu hoppar jag på Bokfemman, de listor med olika litteraturteman som Malin sätter ihop varje vecka.

Veckans tema är Astrid Lindgren. Nämn dina 5 favoriter av hennes böcker.

Åh, Astrid Lindgren... Vilken barndomsnostalgi. Jag har såklart läst en hel del av hennes böcker genom åren, men jag förknippar henne lika mycket med filmatiseringarna av dem, så mina urval präglas av både läs- och filmupplevelser.

1. Vi på Saltkråkan är en fantastisk sommaridyll med härligt persongalleri och varm humor. Svensk sommar och mysstämning rakt igenom.
2. Alla vi barn i Bullerbyn tycker jag om för att den så fint skildrar livet på landet ur barnens perspektiv med Lisa i centrum. Böckerna och tv-serien blir också som en slags kalender över året, eftersom vi får vara med om både skolstart, snöstorm, midsommar och jul- och nyårsfirande. De sex barnen är också så härliga med olika personligheter, att alla kan identifiera sig med någon av dem.
3. Bröderna Lejonhjärta är, tillsammans med den nedanstående, en av de mest mörka och sorgliga berättelserna av Astrid Lindgren i mitt tycke. Den behandlar ett svårt ämne som döden, men på ett hoppfullt sätt genom "återfödelse" i Nangijala/Nangilima etc. Samtidigt visar den att det finns mycket ondska i världen och att man ska kämpa för det man tror på.
4. Mio, min Mio är en mycket gripande berättelse med fantasyinslag, en ruskig historia på liv och död där flera barn dör p.g.a. Riddar Kato med stenhjärtat. Läste om boken för ett halvår sedan och tycker fortfarande att det är en väldigt obehaglig, men stark, berättelse.
5. Ronja Rövardotter gillar jag bl.a. för skildringen av rövarlivet och den historiska medeltidsmiljön. Den handlar också om att växa upp och fokuserar mycket på relationer, som den mellan Ronja och hennes pappa och vänskapen som utvecklas mellan Ronja och Birk. I filmversionen tyckte jag att rumpnissarna var lika gulliga som vildvittrorna var läskiga. Och vem minns inte scenerna när rövarna tvättar sig i snön eller när Skalle-Per dör med Mattis klassiska utbrott "Du fattas mig" som numera titt som tätt figurerar i dödsannonser?

Vad jag tycker är så fascinerande med Astrid Lindgrens författarskap är den enorma produktionen, den höga kvaliteten och den imponerande spännvidden. Hon hade förmågan att skildra allt ifrån familjeidyller, historiska miljöer och berättelser som angränsar till fantasygenren med samma precision - med barnets perspektiv, humorn och de fantastiska karaktärerna som de gemensamma nämnarna.

1 kommentar:

*Malin* sa...

Jättekul att du också hänger på! Och jag ska börja följa din blogg från och med nu också. Alltid roligt med bokbloggar!