onsdag 15 augusti 2007

Ian McEwan - Försoning

Jag har länge velat läsa något av Ian McEwan och mitt val föll på Försoning, även om Lördag i och för sig också verkar spännande. Handlingen byggs upp kring en serie händelser som utspelar sig under en varm sommardag 1935, då Briony är 13 år. Hon kommer på den äldre systern Cecilia och Robbie Turner, en ung man med fattig bakgrund som är knuten till familjen, i en intim situation. Dessutom inträffar något hemskt i samband med middagen dit familjen Tallis även bjudit in några släktingar och vänner. Konsekvensen av allt detta blir att Briony begår ett oförlåtligt brott gentemot Robbie, något hon snart kommer ångra och försöka sona under resten av sitt liv. Boken handlar också om krigets fasor, kärlekens starka band och att bryta med sin egen familj, vilket Cecilia tvingas göra när familjen Tallis vänder Robbie ryggen.

Försoning är en stark roman som behandlar ett svårt ämne. Jag berördes mycket av slutkapitlet som gjorde den redan sorgliga och orättvisa berättelsen ännu mer tragisk och sedd med nya ögon. Plötsligt blev det ännu tydligare hur komplicerad situationen var och och hur ett enda felsprång kan förstöra flera människors liv.

Boken nominerades till Bookerpriset 2002 och på IMDB läste jag nyligen att den spelats in som film, där vi bl.a. kan se Keira Knightley och James McAvoy i rollerna som Cecilia och Robbie. Filmen har premiär den 23 november och är regisserad av Joe Wright, som även gjort Stolthet och fördom (filmen, inte tv-serien). Trailern går att se här... Åh, det ser riktigt lovande ut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, fast filmversionen av Stolthet och fördom är ju inget man direkt kan räkna som en merit för en regissör... Annat hade det varit med BBC:s tv-serie!

Erika sa...

Ika: Först gillade jag inte filmen alls p.g.a. att jag hela tiden höll på att jämföra med BBC:s underbara tv-serie, men när jag sedan såg om filmen så kom jag på mig själv med att verkligen tycka om den också... Men jag håller med dig om att BBC:s tv-serie ändå är den bästa versionen!