måndag 13 augusti 2007

De 50 bästa barnböckerna

Denna lista har jag snott från Martina. Usprungligen har den sammanställts av bl.a. Svenska akademien, Svenska Deckarakademin, bibliotekarier och bokhandlare och publicerats i tidskriften Boken.

Fetstil för böcker man läst
kursiv för de man vill läsa
överstuket för de man inte vill komma i närheten av
+ markerar de böcker man har i bokhyllan
* för de böcker man aldrig hört talas om.

1. + H. C. Andersen - Sagor
2. + Christina Björk/Lena Anderson - Linnéa i målarens trädgård
3. Ivar Arosenius - Kattresan
4. Gunilla Bergström - Alfons Åberg
5. Elsa Beskow - Bilderböckerna (några av dem)
6. Enid Blyton - Fem-böckerna
7. Jean de Brunhoff - Babar
8. Bröderna Grimm - Sagor
9. + Lewis Carroll - Alice i Underlandet
10. Aidan Chambers - Dansa på min grav
11. James Fenimore Cooper - Den siste mohikanen
12. *Richmal Crompton - Bill-böckerna
13. Roald Dahl - Kalle och chokladfabriken
14. Roald Dahl - SVJ
15. Daniel Defoe - Robinson Crusoe
16. Charles Dickens - Oliver Twist
17. Alexandre Dumas d.ä. - De tre musketörerna
18. Alexandre Dumas d.ä. - Greven av Monte Cristo
19. Michael Ende - Momo - eller kampen om tiden
20. Kenneth Grahame - Det susar i säven
21. Maria Gripe - Hugo och Josefin
22. *Lennart Hellsing - Bananbok
23. Tove Jansson - Mumintrollen
24. Rudyard Kipling - Djungelboken
25. Ole Lund Kirkegaard - Gummi-Tarzan
26. Gösta Knutsson - Pelle Svanslös
27. *Erich Kästner - Emil och detektiverna
28. Selma Lagerlöf - Nils Holgersson
29. C.S. Lewis - Sagan om Narnia (åtminstone Häxan och lejonet)
30. + Astrid Lindgren - Bröderna Lejonhjärta
31. Astrid Lindgren - Emil i Lönneberga
32. + Astrid Lindgren - Mio min Mio
33. Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
34. + Astrid Lindgren - Ronja Rövardotter
35. Barbro Lindgren - Loranga, Masarin och Dartanjang
36. Erik Linklater - Det blåser på månen
37. Michelle Magorian - Godnatt, mister Tom
38. *Egon Mathiesen - Misse med de blå ögonen
39. A.A. Milne - Nalle Puh
40. L.M. Montgomery - Anne på Grönkulla
41. Sven Nordqvist - Pettson-böckerna
42. Margaret Rey - Pricken
43. Antoine de Saint-Exupéry - Lille prinsen
44. Maurice Sendak - Till vildingarnas land
45. Robert Louis Stevenson - Skattkammarön
46. Jonathan Swift - Gullivers resor
47. Lisa Tetzner - Sotarpojken
48. Mark Twain - Huckleberry Finn
49. Mark Twain - Tom Sawyer
50. Jules Verne - En världsomsegling under havet

Så här många böcker brukar jag sällan kunna pricka in på en lista. Visst läste jag mycket som barn, men en del av förtjänsten beror på att jag har pluggat 20 poäng barn- och ungdomslitteratur.

2 kommentarer:

Martina sa...

Det lät som en intressant kurs, jag vurmar mycket för barnböcker - tycker att det är viktigt att barn läser (bra) böcker, vilket mina småsystrar fått känna av! Det enda de får av mig till jul och födelsedagar är böcker =).

Erika sa...

Böcker är bland det bästa man kan få (jag gillar iofs cd-skivor också)! Särskilt om det är från någon med bra koll och smak, då kan det knappast bli fel... Dina småsystrar kan skatta sig lyckliga.