söndag 19 augusti 2007

Bokfemman v. 33

Veckans tema för Bokfemman är brittisk och amerikansk litteratur. Nämn dina 5 favoriter - böcker eller författare.

Detta var ångestladdat eftersom det är så enormt mycket som inte får plats, så jag gjorde helt enkelt så att jag valde böcker från lite olika delar av mitt liv som jag verkligen tyckt om, alltså både nytt som gammalt.

1. Paul Auster har varit en av mina absoluta favoritförfattare sedan jag läste New York-trilogin för ett antal somrar sedan. Framför allt gillar jag hans språk och den postmoderna stilen, men också mystiken, New York, vardagsskildringarna och de intressanta karaktärerna. Andra favoriter av honom är bl.a. Illusionernas bok och Orakelnatten, men som tur är har jag flera godbitar kvar av honom att läsa, som hans två senaste böcker.

2. Agatha Christie har jag kanske inte läst så mycket på senare tid, utan plöjde snarare i mellan- och högstadiet, men hennes odödliga pusseldeckare och charmigt karakteristiska detektiver som Hercule Poirot och Miss Marple fortsätts kännas aktuella. Några av mina favoriter är Mordet på orientexpressen, Döden på Nilen, Ett mord annonseras och Fem små grisar. Både den här sommaren och förra har jag dessutom följt de BBC-producerade tv-serierna om de båda detektiverna som TV4 visat slaviskt.

3. Sarah Waters Nattvakten läste jag i januari då den kom ut på svenska och är bland det bästa jag läst på länge, och jag kommer ibland på mig själv med att tänka tillbaka på den. Den handlar om fyra personer i London - Kay, Helen, Viv och Duncan - vars öden vävs samman under krigstiden. Boken handlar om hur svårt det är att leva i krig, att vara kvinna, att vara lesbisk och att bli sviken i kärlek eller av en vän. Jag upplever berättelsen mycket gripande och trovärdig. Fascinerande med romanen är också att den berättas i omvänd kronologisk ordning då den börjar 1947, passerar 1944 och slutar 1941. Fokus ligger därför inte på hur det ska gå för karaktärerna, det får vi på ett sätt veta med en gång, men konsekvenserna är svåra att förstå utan de pusselbitarna som de tidigare avgörande händelserna ger.

4. Douglas Couplands Girlfriend in a coma kom jag över under första året på gymnasiet och den gjorde stort intryck på mig, inte minst för att jag då nyss upptäckt The Smiths som ju gjort låten med samma titel, men också för att den var annorlunda mot mycket som jag läst tidigare och p.g.a. den tryckande undergångsstämningen. Kanske dags att läsa om snart, för att se vad jag tycker nu nästan ett årtionde senare.

5. Ian McEwans Försoning läste jag alldeles nyss och har kanske inte riktigt hunnit få distans till, men jag tycker den var så pass bra att den platsar här i skrivande stund. Jag kommer garanterat läsa fler böcker av honom framöver.

Inga kommentarer: