tisdag 4 september 2007

Plan B

Idag släpptes I denna ljuva sommartid av Mari Jungstedt ut på min arbetsplats (att en bok "släpps ut" betyder alltså att den är färdigplastad, har alla nödvändiga etiketter och därmed är redo att börja lånas ut) och jag stod först i reservationskön. Det kom hur lägligt som helst eftersom jag precis läst ut Parfymen och längtade efter något nytt att sätta tänderna i, men då jag inte arbetade på huvudbiblioteket idag utan en filial kunde jag omöjligt få tag på den... Grrr. Panik och irritation.

Jag hade ingen lust att gå boklös och vänta när jag hade värsta deckarsuget, så det fick bli plan B istället. Funderade en liten stund på olika alternativ och kom sedan ihåg en väldigt sympatisk talbokslåntagare som tidigare i somras talade sig varm om Roslund & Hellströms Edward Finnigans upprättelse, som onekligen verkade både spännande och annorlunda. Så den lånade jag med mig hem.

Någon som har läst något av detta deckarpar och vad tycker ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst Odjuret och Box 21. De är skickligt skrivna. Jag vet att många talar sig varma för de här böckerna, men jag är inte riktigt redo att stämma in i hyllningskören. Fast jag har svårt att sätta fingret på vad det är jag inte gillar.

Jag tror att problemet är att de känns spekulativa på ett obehagligt sätt. Normalt drar min smak åt det våldsamma - men just de här böckerna tycker jag är lite äckliga. Konstigt nog!

Vad tyckte du om Parfymen förresten?

Erika sa...

Pi: Jag tror jag förstår vad du menar. Roslund & Hellströms deckare verkar skilja sig från andra genom att ha andra utgångspunkter, vilket jag tycker är intressant. Fokuset i Edward Finnigans upprättelse ligger inte alls på att lösa något mord eller liknande, utan handlar istället om ett mystiskt fall med en man med falsk identitet vilket blir en riktig härva av politiskt spel. Jag är nu 2/3 genom boken och måste säga att den hittills har överträffat mina förväntningar, den är verkligen spännande!

Parfymen gav mig däremot lite blandade känslor. Tänkte skriva om den ikväll eller imorrn!