lördag 8 september 2007

Patrick Süskind - Parfymen

Parfymen: en mördares historia utspelar sig i 1700-talets Frankrike och handlar om Grenouille, en ung man med exceptionellt luktsinne. Inne i sitt huvud samlar han på alla lukter han kan förnimma, vilket är tusentals, och han är så begåvad att han kan till och med kan separera olika beståndsdelar av en doft. Efter en brutal uppväxt där han slussats runt mellan olika personer och dessutom arbetat under slavförhållanden, blir han lärling hos en parfymör där han lär sig det praktiska sättet att blanda och utvinna dofter. Därmed har Grenouille har funnit sin plats i tillvaron. Problemet är bara att Grenouille inte är som alla andra. Han saknar all förmåga att känna empati och styrs istället av sitt luktsinne så till den grad att unga kvinnor med särskilt goda kroppslukter börjar råka illa ut.

Något jag gillar med den här boken är berättartekniken, som påminner om 1800-talets franska tradition med författare som Balzac eller Flaubert, med en allvetande berättare som fokuserar på handlingen och som detaljrikt och charmigt karakteriserar personerna och sätter fingret på deras svagheter. Jag kan inte låta bli att skratta när jag läser om madame Gaillards dråpliga sista dagar i livet eller sanningen om den patetiske parfymören Baldinis yrkeskunskaper.

Jag uppskattar att romanen är så originell, handlingen i denna bok liknar verkligen annan. Men någonstans halvvägs tröttnar jag ändå på alla utförliga beskrivningar av doftintryck. Det blir liksom lite för mycket. Det finns också en udda och långrandig passage i mitten av romanen som jag har väldigt svårt för. Handlingen tar sig dock vid slutet igen och upplösningen blir riktigt spännande. Allt som allt är jag dock kluven till romanen, som jag visserligen tycker var en intressant läsupplevelse men samtidigt inte riktigt håller måttet hela vägen.

2 kommentarer:

Marianne sa...

En av mina gamla favoriter!
Även jag fastnade för berättartekniken, och för själva utgångspunkten, med en begåvad person som växer upp under svåra förhållanden.
Det är länge sedan jag läste den (betalade med D-Mark, om man ska tro prislappen...), och minns inte riktigt om han blev illa behandlad "i största allmänhet", eller på grund av sin talang?

Undrar förresten om inte du skulle gilla "Sömnens broder" av Robert Schneider...
Det finns en del likheter, stor talang i fel miljö, bakåtsträvare som inte kan tolerera att andra uppnår något de sjävla inte klarar osv.
Googla gärna på "Brother of Sleep" om du inte läser tyska ("Schlafes Bruder")för på svenska finns det inte mycket!

Erika sa...

Marianne: Från början trodde jag faktiskt att Parfymen var en ny bok, eftersom så många plötsligt läste den, omslaget såg så modernt ut och även för att den nu finns som film, vilken jag för övrigt måste hyra på dvd! Men det visade sig ju bara vara fråga om en nyutgåva och som du påpekar är den skriven på D-Markens tid, närmare bestämt 1986.

När det gäller Grenouille blev han illa behandlad och utnyttjad i största allmänhet, som liten försökte ju både hans egen mor OCH några skitungar som fann honom obehaglig döda honom t.ex... Nej, han hade det nog inte lätt. Men hans egna gärningar som vuxen är hemska.

Ska kolla in "Sömnens broder". Tack för tipset!