söndag 9 september 2007

Bookerprisets shortlist klar

Förra månaden presenterades Man Booker Prize longlist som innehöll 13 nominerade titlar, vilken nu i dagarna har reducerats ner till en shortlist om sex böcker. Följande titlar tävlar i år om det prestigefyllda priset*:
  1. Nicola Barker - Darkmans
  2. Anne Enright - The Gathering
  3. Moshin Hamid - The Reluctant Fundamentalist
  4. Lloyd Jones - Mister Pip
  5. Ian McEwan - On Chesil Beach
  6. Indra Sinha - Animal's People
Inte särskilt spännande urval tycker jag, eftersom jag bara har läst en av författarna tidigare och knappt hört talas om de övriga. Men så är jag ju ingen anglofil heller. Älskar bara älska hela konceptet med litterära priser och följer alla stora sådana med intresse (favoriterna är Augustpriset och Nobelpriset) - och nu börjar den säsongen äntligen dra igång!

Vinnaren till Bookerpriset utses fredagen den 16 oktober i London, där Lloyd Jones och Ian McEwan verkar vara de stora förhandsfavoriterna. Ser fram emot att läsa den senares På Chesil beach som jag köar på på biblioteket.

*För att kunna nomineras till priset måste romanen ha engelska som originalspråk (översatta romaner gills alltså inte) och författaren måste ha medborgarskap i något av länderna inom det Brittiska samväldet.

1 kommentar:

Maria sa...

På Chesil Beach vill jag också läsa! McEwan är den enda av författarna på listan som jag känner igen, jag också.