söndag 2 september 2007

Bokfemman v. 35

Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.

Det här var galet svårt. Jag läser ju knappt facklitteratur, jag tycker egentligen bara om fiktion. När jag väl läser facklitteratur är det: a) för att jag går en kurs inom ämnet eller b) av rent praktiska skäl. I princip aldrig för njutnings skull... Alltså blir urvalet därefter.

1. Honour & Fleming, A World History of Art. Jag läser just nu grundkursen i konstvetenskap på halvtid och det här är vår huvudbok, en riktig tegelsten på ca 1000 sidor som man knappt orkar bära med sig till skrivbordet. Men den är välskriven och har många fina bildexempel. Dessutom har jag lärt mig massor.

2. Feminism av Lena Gemzöe (ur serien Bildas ismer), som diskuterar viktiga begrepp som feminism, genussystem och queer, beskriver den historiska utvecklingen och sammanfattar olika feministiska riktningar på ett tydligt sätt. Superbra grundbok i behändigt format!

3. Vegetariska kokböcker i allmänhet, eftersom jag är lakto ovo-vegetarian sedan fem år tillbaka. Att sluta äta kött är det hittills bästa beslut jag fattat i mitt liv.

4. Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English, en ordbok som på ett tydligt sätt (och ibland med illustrationer) förklarar engelska ord på lättförståelig engelska. Jag tycker den är användbar eftersom förklaringen kontextualiseras, vilket gör att man även förbättrar sin engelska, till skillnad mot att bara slå upp den svenska direktöversättningen (även om detta naturligtvis ibland är att föredra av precisionskäl).

5. Första klass- & Lonely Planets reseguider. Observera att de absolut måste vara i kombination (då de kompletterar varandra perfekt genom att vara ärketuristig resp. personlig och lite alternativ) för den totala reseupplevelsen! Hittills i år har de varit behjälpliga i både Barcelona och Wien.

Inga kommentarer: