torsdag 6 september 2007

Bokfemman v. 36

Temat för veckans Bokfemma är chick lit. Nämn dina 5 favoriter i genren (böcker eller författare).

Nej, den här gången får jag nog sälla mig till skaran som valt att stå över denna bokfemma. Anledningen till det är att jag helt enkelt inte brukar läsa chick lit och därför inte kan bidra med något bra urval. Totalt har jag väl läst 5-10 stycken sådana böcker i mitt liv och då gillade jag inte ens alla. På gymnasiet slukade jag t.ex. Marian Keyes tre första böcker som jag verkligen var förtjust i, medan jag tyckte att Bridget Jones dagbok var jättetöntig och dålig. Tror att jag läste några ytterligare liknande böcker, men sen tröttnade jag.

Så sent som i juni i år kände jag mig dock manad att ge den moderna chick lit-genren en ny chans, det hade ju gått många år sen sist och hänt en del, och läste därför Sophie Kinsellas Mina hemligheter. Den bjöd visserligen på några fniss här och där, men tyvärr var den förutsägbar och gav mig ingenting i övrigt. Men jag vet inte, jag kanske bara valde fel bok. Även om jag inte är överförtjust i genren som sådan, så finns det säkert vissa chick lit-böcker jag skulle tycka om. Filmer i samma stil, typ Legally Blonde eller Djävulen bär Prada, kan jag ju tycka är ganska underhållande ibland om jag är på det humöret.

1 kommentar:

Martina sa...

Jag gillar inte heller chic lit, men pinsamt nog tycker jag att Legally Blonde är en ganska bra film...