torsdag 20 september 2007

Mari Jungstedt - I denna ljuva sommartid

Det här är Mari Jungstedts femte deckare i ordningen om polisen på Gotland där den vanliga kommissarien Anders Knutas visserligen figurerar, men som inledningsvis är på semester och därmed lämnar plats för Karin Jacobsson att ta befälet när en man blir skjuten till döds vid en camping i Slite. Mordet visar sig ha kopplingar till en händelse på 80-talet och medan polisen försöker pussla ihop bitarna är en av huvudpersonerna på väg att råka illa ut...

Intrigen är på vissa punkter lite förutsägbar när man är väl förtrogen med genren och klassiska deckargrepp, men verkligen inte så man slutar läsa. Boken blir rent utav bättre och bättre fram emot slutet som bjuder på en del överraskningar. Tycker också om att man får en uppföljning på hur det går för relationen mellan tv-journalisten Johan Berg och Emma Winarve, som man lärde känna redan i Jungstedts första bok (där Emma var vän till ett av offren) och har fått följa sedan dess. Annars gillar jag Karins roll i den här boken. Från att tidigare ha varit ganska anonym tar hon här ett kliv fram och vi får lära känna henne bättre och får bl.a. kännedom en traumatisk händelse ur hennes liv som påverkat henne djupt.

I denna ljuva sommartid är bra och spännande, men min favorit bland Jungstedts deckare förblir ändå Den döende dandyn (2006), mycket p.g.a. kopplingarna till konstvärlden, men inte minst för den komplicerade intrigen. Läsupplevelsen toppades av att jag, i februari medan jag läste boken, befann mig i Visby där boken utspelar sig under vinterhalvåret. Det i sig är kanske inte så speciellt, men desto mer nervkittlande blev det i och med att vi bodde och befann oss på Wisby hotell precis när jag läste om ett mord som begås i ett av rummen där... Nåväl. Kusligt på riktigt är emellertid att Jungstedt i boken nämner ett verkligt och mycket brutalt mord på en receptionist som har ägt rum på hotellet och aldrig blivit uppklarat!

2 kommentarer:

Maria sa...

Den här ska jag läsa någon gång... Jag har läst hennes andra böcker, och tycker som du bäst om "Den döende dandyn".

Erika sa...

Maria: Ja, den är faktiskt snäppet bättre än de andra. Men det är alltid spännande med en ny bok i serien.