lördag 3 november 2007

Vad jag spenderar helgen med

Fyra feta (men lyckligtvis intressanta) konstböcker om 1800- och 1900-talets konst och arkitektur. Tre av dem är översiktsverk och har hängt med sen föregående delkurser, medan The Shock of the New tillkommit den här gången. 1100 sidor att plugga in - all in english, of course - och utöver det en massa bildexempel och anteckningar. Så många konstnärer, årtal, byggnader och ismer som snurrar runt i skallen just nu... Men det ska nog gå bra på tentan på måndag, det brukar ju oftast det.

3 kommentarer:

Maria sa...

Ojoj, jag är inte avundsjuk! Konst har jag aldrig varit särskilt intresserad av... men det antar jag att du är eftersom du läser det helt frivilligt ;) Hoppas det går bra på tentan!

Erika sa...

Tack! Jag har blivit alltmer konstintresserad genom de senaste årens resor till bl.a. Paris, London och Berlin och besök på de stora museerna där. Efter det har jag känt att jag vill kunna sätta in allt i ett sammanhang och hoppade därför på kursen.

Att plugga konst är jättekul! Nästan i klass med litteraturvetenskap... Jag beklagar mig bara lite över arbetsbördan denna gång, då detta är den överlägset tyngsta delkursen med avseende på litteratur (dubbelt så många sidor som vanligt). Men det är samtidigt kursens höjdpunkt då jag tycker att 1800- och 1900-talen är den mest intressanta perioden i konsthistorien.

Tekoppen sa...

Jag köpte hem Women, Art and Society när jag skrev en uppsats om kvinnliga renässans- och barockkonstnärer, men minns hur otroligt besviken jag blev över de pyttiga bilderna i svartvitt... Desto gladare blev jag över denna bok (www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0789207680), även om den var sorgligt ignorant i sin representation av renässansen :)

Konstvetenskap låter förresten som en väldigt kul kurs att plugga!