lördag 24 november 2007

Sven Nordqvist - Var är min syster?

Med en månad kvar till julafton skulle jag vilja tipsa om den perfekta julklappen till alla mindre barn, nämligen: Sven Nordqvists helt fantastiska bilderbok Var är min syster?

Jag är sedan tidigare väldigt förtjust i Nordqvists Pettson & Findus-böcker (som jag återigen fick upp ögonen för när jag läste en kurs i barn- och ungdomslitteratur), liksom den fascinerande och fantasieggande Minus i stora världen. Framför allt är det illustrationerna jag gillar: färgsättningen och inte minst detaljrikedomen. Ni vet, alla små djur och liknande som lever sitt eget liv och hittar på hyss vid sidan av huvudpersonerna.

Den här gången har Nordqvist emellertid överträffat sig själv på den punkten. Bildformatet har expanderat kraftigt och detaljrikedomen och fantasin vet inga gränser! Om jag blir så här fascinerad, vad måste då barn inte bli? Denna håller garanterat för omläsning efter omläsning, med möjligheter att upptäcka nya detaljer varje gång. Jag tycker också mycket om texten och själva handlingen, där en liten muspojke letar efter sin syster genom att flyga runt i luftballong och passera en rad olika landskap tillsammans med en klok gammal farbror. Trots att systern inte är närvarande lär vi känna henne genom platserna de letar på, vilket jag tycker är ett genialt berättartekniskt grepp.

Jag har fortfarande bara läst ett par av de nominerade böckerna i Augustprisets barn- och ungdomsklass, men bättre än så här kan det knappast bli. Jag håller helt och hållet med min kritikeridol Yukiko Duke som i morgon-tv ansåg att Nordqvist, trots alla priser han redan tilldelats, förtjänar ytterligare ett. Känner dessutom att det lite är dags för bilderbokens revansch i sammanhanget, då endast ungdomsböcker kammat hem priset sedan 2003.*

*Att överhuvudtaget ha bilderböcker och ungdomsböcker, som är så fundamentalt olika till både form och innehåll, i samma prisklass är visserligen lite av ett vansinnesprojekt från början.

1 kommentar:

kockajäveln sa...

Ja den é ju så underbar, vilken ålder man än é i så blir man fängslad:)