onsdag 7 november 2007

Deckarakademins nomineringar

Upptäckte lite sent att Svenska deckarakademin i fredags offentliggjorde nomineringarna till 2007 års priser. Eftersom jag personligen läser ganska mycket deckare tycker jag alltid dessa pris är intressanta, även om prestigenivån är förhållandevis låg jämfört med andra litterära priser. I år utses vinnarna vid akademiens höstmöte 24-25 november, tills dess får vi hålla till godo med nomineringarna.

Bästa svenska kriminalroman:
Skugga av Karin Alvtegen
Gränslandet av Thomas Kanger
Grymhetens stad av Kristian Lundberg
En helt annan historia av Håkan Nesser
Flickan under gatan av Anders Roslund och Börge Hellström

The Martin Beck Award (bästa översatta roman):
Svart som natten av Ann Cleeves.
Där tvivlen gror av Thomas H Cook
Den okända hustrun av Leif Davidsen
Innan döden kom av Elizabeth George
Vinterstaden av Arnaldur Indridason

Det jag genast förfäras över är att Johan Theorins Skumtimmen, som jag tycker är ytterst välförtjänt av ett deckarpris, inte ens är nominerad. What the fuck liksom, så unisont hyllad som den har blivit? Å andra sidan är han debutant så kanske kommer han att knipa priset för Bästa svenska debut istället, där inga nomineringar sker och priset bara delas ut om det finns en värdig kandidat. En annan möjlighet är att boken inte riktigt kvalar in som deckare. Den faller liksom lite mellan stolarna när det gäller kategorier, många bibliotek väljer t.ex. att placera den bland "vanliga" romaner.

Karin Alvtegens Skugga tycker jag dessvärre inte riktigt når upp till titeln som bästa svenska kriminalroman och Roslund & Hellströms Flickan under gatan, som jag precis läst men ännu inte hunnit skriva om, är visserligen okej men inte heller klockren. Övriga nominerade kan jag inte uttala mig om, även om man ofta brukar kunna lita på Håkan Nesser. En kvalificerad gissning är ändå att Alvtegen kniper priset. När det gäller Martin Beck-award har jag faktiskt inte läst någon av böckerna, men jag har länge varit intresserad av Arnaldur Indridasons författarskap. När jag väl ger mig i kast med det tänker jag dock börja från början, för att läsa serier i fel ordning (även om böckerna i sig är fristående) ger mig ångest.

Inga kommentarer: