söndag 25 november 2007

Håkan Nesser skrev årets deckare

Under helgen har Svenska deckarakademin haft sitt årliga höstmöte och nu under eftermiddag offentliggjordes årets vinnare.

Bästa svenska kriminalroman: En helt annan historia av Håkan Nesser, med motiveringen: "En klassisk intrig, elegant placerad i en underhållande polisroman".

The Martin Beck Award (bästa till svenska översatta roman): Thomas H Cook för Där tvivlet gror (orig.titel: Red Leaves, övers: P-O Nilsson), med motiveringen: "Om hur misstro och misstänksamhet bryter ner individen."

Bästa svenska debut: Johan Theorin för romanen Skumtimmen med motiveringen "En suggestiv kriminalberättelse i en dramatiskt skildrad miljö."

Måste säga att jag är väldigt nöjd med utfallet! Jag gillar Håkan Nesser som författare (även om jag inte läst just denna bok, även om jag länge varit sugen på Barbarotti-serien). Dessutom, som jag skrivit om tidigare, tyckte jag att flera av de andra nominerade titlarna som jag läst inte riktigt höll måttet. Den översatta romanen har jag inga särskilda åsikter om, men däremot är jag jätteglad över att min önskan slog in angående debutantpriset!

5 kommentarer:

Bokmoster sa...

Jag är också nöjd, men det beror nog främst på att jag har läst så få av de nominerade böckerna. Närmare bestämt En helt annan historia och Skumtimmen. Man kan kanske kalla det fingertoppskänsla också... ;-)

Anonym sa...

Jag lyssnar på En helt annan historia, just nu. Jag gillar den betydligt bättre än den första i Barbarotti-serien. Men om det verkligen är årets bästa återstår att se. Jag har ett par cd-skivor kvar.

Erika sa...

Bokmoster: Ja, eller Fingerspitzgefül om man är på tyskt humör. Bra prickat!

Pi: Igår såg jag Nessers Carambole på TV4, som jag också läst tidigare. Det är kanske hans bästa i mitt tycke.

Anonym sa...

Jag missade den. Var den bra? Jag gillade boken, men är mycket tveksam till filmatiseringar av svenska deckare.
Allt är Beckfilmernas fel!

Bokmoster sa...

På tyskt humör har jag ju varit ofta just i år, så givetvis skulle jag ha skrivit det i stället! :-)