söndag 11 november 2007

Filmomslag = fulomslag

Jag vet att en del andra har klagat på detta tidigare och nu kan inte jag heller hålla mig längre. Vad är dealen med att byta ut omslagen på böcker så fort de har filmatiserats? I nio fall av tio består de nya omslagen av aptråkiga porträttfoton som totalt hämnar den egna fantasin, jämfört med de mer abstrakta och stämningsfulla originalen. Jag har verkligen inget emot att böcker blir filmer, tvärtom, men tycker ändå att man bör respektera att det är fråga om olika medier: bok är bok och film är film, om än med en bok som förlaga.

Framför allt undrar jag lite vilka de nya omslagen riktar sig till. Ska de som precis har sett filmen/tv-serien bli sugna på att köpa och läsa boken där de redan känner till hela handlingen genom igenkänningsfaktorn? That will totally happen. Alternativet, att man vill ge de nya läsarna (alltså de som vill läsa boken men inte nödvändigtvis se filmen) karaktärer med givna yttre egenskaper inklusive skådespelarassociationer mitt i nyllet, är minst lika absurt. Som sagt, jag fattar inte poängen.

Här följer några fula exempel:

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag stör mig också på det här fenomenet! Jag skulle inte vilja ha en bok med det nya omslaget, det känns ju som en reklamgrej och "förstör" ju i princip boken.

Erika sa...

Skönt, då är vi två. Jag brukar alltid försöka undvika filmomslag av ren princip.

Country Girl sa...

Jag håller med båda föregående talare! Filmomslag är asfula och ännu fulare blir dem eftersom det bara tycks handla om att sälja dem på grund av filmen (och inte sälja filmbiljetter pga att det är en bra bok).Som att det höjer en boks status att ha blivit till film,liksom. Böcker ska ha snygga BOK-omslag, inte nåt taffligt foto på framsidan.

Marianne sa...

Gillar det inte heller, men jag anar att det kan finnas en tanke om att kunna sälja på igenkänningsfaktorn. Oavsett om man minns var man sett en bild förut (filmaffisch eller bokreklam) eller inte, så tycker man sig känna till det man ser, och så köper man.
Samma effekt som dåliga reklamfilmer; varumärket sitter i skallen och får effekt när det märke man brukar köpa är slut.

Många "man" blev det...

Erika sa...

Ylva: Precis. Böcker förtjänar egna omslag, gjorda med omsorg. Därmed iofs inte sagt att alla bokomslag skulle vara snygga, men det mesta är iaf bättre än filmomslag.

Marianne: Jag tror också igenkänningsfaktorn är viktig. Är så trött bara på all kommersialism.