torsdag 25 oktober 2007

Nyqvist och Rapace fick rollerna

Just nu surras det överallt i medierna (bl.a. här, här och här) om besättningen av huvudrollerna när Stieg Larssons Millenniumtrilogi ska filmatiseras av bolaget Yellowbird i samarbete med SVT. Idag gick man nämligen ut med att de som ska spela journalisten Mikael Blomkvist och datahackern Lisbeth Salander är Michael Nyqvist och Noomi Rapace!




Min första reaktion är: Puh, ingen Persbrandt och Novotny! Ända sedan jag hörde talas om att böckerna skulle bli film har jag fasat för att Mikael Persbrandt skulle få rollen, eftersom han bara skulle vara fel. Blomkvist är nämligen ingen bufflig och stökig person, utan enligt min uppfattning intelligent, ganska lågmäld, stundtals lite mesig och med ganska alldagligt utseende. Kanske att jag rent utav har föreställt mig Stieg Larsson i rollen, utifrån den där svartvita bilden som pryder böckernas baksidor. Tuva Novotny hade också känts som ett alltför uppenbart och "säkert" val, så jag är glad att det inte blev så.

Men för att kommentera de faktiskt valen så kan jag inte direkt påstå att jag direkt hoppade upp ur stolen av glädje, men ju mer jag tänker på det och föreställer mig dem i rollerna så varför inte? Båda skådespelarena har rätt ålder inne (46 resp. 27) och sen är det ju lite kul att Nyqvist nästan heter exakt som sin karaktär. Noomi kan säkert bli en bra Lisbeth (bara hon får till Aspbergerdragen för den rätta känslan!), men kan Nyqvist bli en bra Blomkvist? Jag hade nog hoppats på en lite mindre känd skådis för att slippa alla associationer som följer med, men han är en skicklig skådespelare och har framför allt en subtil botten. Blomkvist är ju trots allt lite av en mjukis, då det som bekant är Lisbeth som står för kaxigheterna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid tänkt mig Blomkvist som mindre..hm, sexig än Nykvist. Faktum är att jag inte har tänkt mig Blomkvist som sexig alls. Ska bli spännande att se hur han gestaltar Blomkvist.

Och jag ser väldigt mycket fram emot hur aspig Salander kommer att gestaltas på film. Fast är det här en filmatisering vi egentligen vill se? Jag är tveksam nog till filmatiseringen av Gavaldas "Tillsammans är man mindre ensam" för att den var så fantastisk som bok. Och boken är ju alltid bättre än filmen, så jag vet inte...

Erika sa...

Camilla: Lite samma här, jag ville egentligen inte ha någon allmänt betraktad "snygg", stor manlig skådis i huvudrollen. Trist liksom om fokus inte hamnar på storyn utan på honom. Hade egentligen hoppats på någon lite nördig person, men men... Filmskaparna har säkert funderat mycket fram och tillbaka på detta och kommit fram till att Nyqvist (och Rapace)skulle funka bäst.

Jo, men jag är nyfiken på att se! Det är jag nästan alltid med böcker jag gillar... Det är iofs lätt att bli besviken eftersom det oftast inte stämmer med ens egna inre bilder (hur lätt är det å andra sidan att tillfredsställa alla tusentals läsares önskemål?), men jag gillar ändå att få det hela visualiserat. Vissa delar av berättelser kan ibland framstå tydligare i och med film tycker jag och det bästa är när filmen bidrar med en fördjupad bild av boken. Lite så kände jag t.ex. med Parfymen som jag skrivit om tidigare.