torsdag 11 oktober 2007

Doris Lessing årets nobelpristagare i litteratur!

Horace såg lika stilig, stolt och finurlig ut som vanligt när han öppnade dörrarna till Börssalen och blickade ut över mediehavet (inte över mig dock, jag stannade hemma och såg på tv). Precis kl. 13:00 deklarerade han 2007 års nobelpristagare i litteratur, vilken mottogs med jubel och kraftiga applåder:

Doris Lessing, med motiveringen: ”den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning”.

Lessing föddes 1919 i Iran av engelska föräldrar, växte upp i Sydrhodesia (idag Zimbabwe) och bor numera i London. Hon har varit verksam som författare i över ett halvt sekel och har hittills mer än trettio böcker bakom sig, inte enbart romaner utan även noveller, reportage, lyrik och dramatik.

2 kommentarer:

Marianne sa...

Bra val!

Än så länge har jag bara läst en av hennes romaner, men det blir säkert fler.


Stannade hemma? Ajaj :o)

Erika sa...

Marianne: Jo, jag tycker det var kul att de var lite publikfriande för en gångs skull. Och Lessing själv verkar vara en kaxig och cynisk tant, helt i min smak.
Jag ångrar inte att jag stannade hemma, man ser ju ännu bättre på tv än live kom jag fram till. Och så var jag lite lat förstås. Spelade förresten in hela grejen för att kunna se om det, det var så härligt med alla spontala jubelrop och applåder, vilket dessutom verkade göra Horace riktigt nöjd även om hans stoneface givetvis inte röjde alltför mycket därom.
Gillar också att lyssna på diskussionerna som följer direkt efteråt... SVT var dock nästan lite väl snabba med att ha flera av Lessings böcker på bordet, ordna med en skådespelaruppläsning m.m. De kunde väl ändå inte laddat upp med hundratal författares böcker just in case? Förhandstips?