söndag 15 juni 2008

Årets sommarpratare

Att lyssna på sommarpratare är en tradition som hänger med sedan jag var liten då familjen (framför allt mamma och jag) lyssnade när vi var ute på landet. Det har tyvärr blivit mindre och mindre med åren, dessutom lyssnar jag heller inte längre på ordinarie sändningstid på radio (känns inte det här med sändningstider överhuvudtaget väldigt förlegat?) utan i efterhand på webben. Framför allt är det författare och musiker jag gillar som lockar, och så en och annan kulturpersonlighet förstås. Politiker, sportnissar och företagare undviker jag alltid efter bästa förmåga. I år tänkte jag lyssna på följande:
  • Eva Swartz (22/7) - chef på Natur & Kultur, eftersom jag i egenskap av litteraturnörd förstås är intresserad av förlagsvärlden.
  • Martina Lowden (29/7) - författare till Allt, rolig och lagom nördigt intellektuell.
  • Karin Mamma Andersson (31/7) - konstnär vars motiv och framför allt färgval jag gillar. Dock finner jag hennes tagna mellannamn osedvanligt töntigt.
  • Annika Norlin (1/8) - journalist och popartist i Hello Saferide och Säkert, vars album Säkert är strålande (i synnerhet "Allt som är ditt" aka våldtäktslåten). Dessutom verkar hon riktigt skärpt och har bra musiksmak.
  • Mia Skäringer & Klara Zimmergren (14/8) - galen komikerduo vilkas bisarra, ironiska humor helt faller mig i smaken.
Några bubblare: Marie-Louise Ekman, konstnär och blivande chef för Dramaten, och matematikläraren Stavros Louca från SVT:s fina och rörande dokumentärserie om klass 9A.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag dyrkar faktisk Karin mamma Andersson, hon är en av Sveriges bästa konstnär. Har planschen från förra årets utställning på moderna ovanför skrivbordet. Jag tröttnar aldrig på den. Hon är fantastisk.
Var nära på att köpa en tavla av henne, det blev istället ännu en Cecilia Sikström, som jag beundrar precis lika mycket.

Den 31/7 sitter jag i bilen och kör upp till Umeå från Norrköping så det kommer verkligen finnas tid att lyssna.

Tack för ett roligt tips

Erika sa...

Lena: Varsågod! Gillar också hennes verk, såg dem på Moderna för något år sen och ungefär samtidigt en jättefin dokumentär om henne och maken Jockum Nordström (K Special). Tycker de verkar så sympatiska båda två och gillar såklart även det faktum att båda är konstnärer.