onsdag 4 juni 2008

Johanna Lindbäck - En liten chock

Gustav bor i Umeå och går sista året på gymnasiet. Då engelskläraren blir sjukskriven får klassen en vikarie, den 25-åriga lärarstudenten Eva, som direkt fångar Gustavs intresse genom utgå ifrån en text av Douglas Coupland i undervisningen (en av hans favoritförfattare). Från att ha varit förhållandevis osynlig börjar han också få fler kompisar i skolan och börja dessutom arbeta för skoltidningen tillsammans med Elin, som tillsammans med Johan utgör skolans snyggaste par, men som ändå börjar visa ett intresse för honom. Samtidigt är det inte helt harmoniskt på hemmafronten då Gustav har svårt att komma överens med sin amerikanska pappa Jack. Världen snurrar helt enkelt lite för fort, intrigerna tätnar och något måste hända.

Tyvärr genomskådar jag romanens stora chock ca 100 sidor för tidigt och även om det är en intressant utveckling i handlingen tar det förstås bort halva nöjet, även om det samtidigt får mig att känna mig smart. Något jag annars uppskattar är litteraturens roll i En liten chock, med hänvisningar till bl.a. Norwegian wood och andra bra böcker i min smak, vilket kommer sig av att Eva lånar ut några böcker till Gustav. Som den boknörd jag är väntar jag tålmodigt men förgäves på att de ska sätta sig ner och diskutera dem á la bokcirkelmanér. Istället kommer bokens handling i vägen - inte för att den är fy skam, men ändå.

Jag var nog den i min barn- och ungdomsbokcirkel (där vi nyss läste den) som tyckte bäst om boken. Även om den måhända är lite klyschig i sin ungdomseländesskildring är det en fin debut med bra ambitioner. Dock ställde sig samtliga av oss frågan hur sjutton Tidens förlag har tänkt kring omslaget. Genom att göra det rödrosa, pryda det med en ros och låta titeln ha en kvinnligt snirklig text har man ju automatiskt sållat bort alla potentiella tonårskillar som läsare! Det är väldigt synd eftersom det här är en bok som jag mycket väl tror kan tilltala såväl killar som tjejer.

Inga kommentarer: