måndag 30 juni 2008

Regn och åska

Ute blixtrar och åskar det och regnet fullkomligen öser ner och här sitter jag, inomhus, och känner mig lycklig eftersom detta är mitt absoluta favoritväder. (Jag är också typen som spontant utbrister ett glatt "Yay!" när det blir turbulens på flygplanet, samtidigt som mina medresenärer flämtar till av uppriktig fasa, eftersom jag älskar kittlingar i magen à la Fritt fall och liksom hoppas på mer.) Hur som helst, lite vädrets makter-action är alltid uppfriskande och dessutom finns det inget bättre läs-, film- och mysväder än regn som vräker ner. Jag får vara glad så länge det varar.

Annars är det mycket på gång. Igår kväll kändes det fantastiskt tillfredsställande att dissa EM-finalen i fotboll och istället ta färjan ut till Djurgården för att se The Magnetic Fields med andlöst vackra framföranden av "Papa was a rodeo" och "It's only time" (pop framför sport alla gånger!). Sen har väl ingen missat att den internationella författarkongressen Waltic pågår i stan, varpå jag på tisdag eventuellt beger mig till min f.d. arbetplats Stadsbiblioteket för att lyssna till bl.a. Philip Pullman och andra författare och kanske därefter går vidare till 00-tals anslutande releasefest där visst Markus Krunegård gör ett framträdande... Och inte nog med det så kommer Cat Power till stan nästa vecka.

Men det är senare det. Just nu så regnar det och jag läser vidare i Kvinna i grönt.

3 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

OHhhh, Philip Pullman är ett sådant där drömförfattarmöte som står med på "listan". Synd man inte befinner sig i huvudstaden...

Boktoka sa...

Kvinna i grönt. Min favorit av islänningen. Lyckos dig.

Erika sa...

Bokomaten: Är också nyfiken på honom efter att ha läst Den mörka materian.

Loveina: Glasbruket var suverän och den här verkar också mycket lovande!