fredag 8 februari 2008

Supertisdag? Superhelg!

Igår var jag och hämtade ut våra biljetter till kvällens evenemang på ABF-huset: Litteraturens långa natt. De författare som kommer delta i år är Kerstin Ekman, Jonas Hassen Khemiri, Maria Sveland, Torgny Lindgren, Majgull Axelsson, Niklas Rådström, Martina Lowden och Peter Kihlgård och tanken är att de både ska samtala kring litteratur och läsa högt ur sina egna verk. Tycker det bjuds på en bra blandning mellan unga/äldre resp. relativt nya/etablerade författare... För egen del har jag läst ungefär hälften av dem och hälften inte.

Morgondagen går heller inte av för hackor eftersom The Cure spelar på Hovet! Jag längtar efter att se Roberth Smiths svarta gothkalufs live för första gången och hoppas innerligt på att de spelar några låtar från tiden de var som bäst, dvs. kring 80-talet - albumen Boys don't cry/Three imaginary boys, The Head on the Door och Disintegration är mina absoluta favoriter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som att du kommer otroligt bra helg, både riktigt bra författare och ännu bättre musik, The cure, nu är jag lite avundsjuk, har alltid velat se dom.
Och såklart var dom bäst på 80-talet.

Har precis börjat läsa Martina Lowdens "Allt", en så länge fascinerar den mig i sitt udda slag. Vet ännu inte riktigt vad jag ska känna denna bok, som inte liknar något annat,

Erika sa...

Lena: Samma här. Jag var för liten för att se The Cure under deras storhetstid och på senare år har de ju inte turnerat så mycket, så därför har det inte blivit av förrän nu.

Litteraturens långa natt igår var för övrigt väldigt trevligt, fullsatt och bjöd på många bra uppläsningar, framför allt av Jonas Hassen Khemiri och Peter Kihlgård. Folk vred sig av skratt när den senare läste en lång, komisk scen ur Kicki & Lasse... Dessutom fick alla med sig Svensk bokhandels vårkatalog i present (jag har den iofs redan, men tänkte ge bort den).
Det enda tråkiga var att Martina Lowden, som jag hade sett fram emot väldigt mycket, var sjuk.

Anonym sa...

Jag hörde att konserten med The Cure var bra, tänk att bara fått sett Robert Smith, skulle ha sett dom på roskilde för många år sedan men då blev konserten inställd oc nu bor jag 10 mil ovanför polcirkeln. Hoppas att du hade en underbar kväll.

Erika sa...

Lena: Det hade jag! Det var en upplevelse.