torsdag 27 december 2007

Årets bästa 2007

De tio bästa böckerna:
Sarah Waters - Nattvakten
Sara Gruen - Bröderna Benzinis spektaktulära cirkusshow
Ian McEwan - Försoning
Kazuo Ishiguro - Never let me go
Johan Theorin - Skumtimmen
Mariette Glodeck - Röda vita rosen
Marie Hermanson - Mannen under trappan
Maria Sveland - Bitterfittan
Stieg Larsson - Millenniumtrilogin (eller om bara en av dem ska nämnas: Män som hatar kvinnor)

Eftersom jag ofta väljer vad jag ska läsa med omsorg brukar de riktiga bottennappen inte vara så många, så heller inte i år. Dock tycker jag inte att Maja Lundgrens Myggor och tigrar var någon höjdare, den läste jag mest av ren nyfikenhet. Vidare var jag heller inte så förtjust i Skugga av Karin Alvtegen eller Trasdockan av Christine Falkenland som jag annars hade stora förväntningar på. I den senare kände jag mig rejält blåst på konfekten, eftersom man aldrig får reda på vem som mördar huvudpersonen Ylva. Trist när det var det enda som drev mig att fortsätta läsa...

De tio bästa CD-albumen:
Arcade Fire - Neon bible
Jens Lekman - Night falls over Kortedala
Radiohead - In rainbows
Feist - The Reminder
Taken By Trees - Open field
Anna Järvinen - Jag fick feeling
The Tough Alliance - A New Chance
Säkert - Säkert
The Concretes - Hey trouble
PJ Harvey - White Chalk

Roligaste händelser:
Flytten till Söder. It feels like home, varför gjorde vi det inte tidigare?
Resor till Barcelona och Wien
Bokmässan i Göteborg
Arcade Fire på Cirkus (konsert)

6 kommentarer:

Marianne sa...

God fortsättning på det nya året!

Amoroso sa...

God fortsättning! Kul att kika in och se din lista. Gillar också Mannen under trappan starkt! Blir sugen på att prova Kazuo Ishiguro...

Erika sa...

Marianne: Detsamma! (om än lite sent)

Amoroso: Du med! Jag kan verkligen rekommendera Ishiguro. Är själv sugen på att läsa mer av honom, t.ex. Återstoden av dagen som ju är fantastisk som film, men säkert ännu bättre som bok.

Bokmoster sa...

Grattis till flytten! Jag litar på din smak och antecknar ett par av dina tio bästa böcker på min läslista. Några stod redan där (Bröderna Benzini, Never let me go), andra har jag redan läst och tyckt om (Dårskaper i Brooklyn, Skumtimmen, Mannen under trappan), så det ska nog funka!

Anonym sa...

Roligt att se att du placerat Gruens bok så högt. Jag läser den just nu och är fast! Ska läsa dina kommentarer om den senare, vill inte veta för mycket redan nu... Jag är förresten också en bibliotekarie som hamstrar poäng på sidan av, tidigare i konstvetenskap :-)

Erika sa...

Bokmoster: Låter bra! Hoppas du gillar någon av de övriga.

Hermia: Egentligen var mina listor inte tänkta topplisteordning, men visst älskade jag Gruens bok och omedvetet så nämner man väl de man gillade bäst först ;)
Kul med en bokbloggande kollega! Att plugga vid sidan känns som en nödvändighet för mig, annars känner jag mig ostimulerad.