onsdag 8 oktober 2008

Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen

En herrgårdssägen hör till en av Lagerlöfs kortare romaner (112 sidor) och är skriven 1899, dvs. åtta år efter debuten med Gösta Berlings saga. I den möter vi studenten Gunnar Hede som ligger på latsidan med sina studier i Uppsala, medan hans gård hemma i Dalarna håller på att gå förlorad. Varför? För att han trollbinds av sitt eget fiolspelande. Han inser dock behovet av att försöka rädda gården, men ett misslyckat försök leder i förlängningen till att han blir sinnessjuk. Hans identitet förändras och istället för den herreman som han egentligen är blir han helt förbytt och oigenkännlig för sin omgivning, då han numera försörjer sig på att sälja saker, går klädd i päls och kallas Getabocken.

Mest minnesvärda scen: När Getabocken räddar den unga Ingrid, som begravits skendöd, genom sin fiol och återför henne till livet. Så småningom känner Ingrid igen studenten i Getabocken (som hon mött en gång tidigare), varpå hon inser hur hon måste agera...

Övernaturliga inslag som det ovan är väldigt typiskt för Lagerlöf, men eftersom hon har en sådan auktoritet i sitt berättande - att hon är så övertygande och alltid får saker att framstå som så självklara - ifrågasätter man dem inte som läsare och de blir till en naturlig del av berättelsen. Jag tycker också att Lagerlöf underbygger vansinnet hos Gunnar Hede på ett trovärdigt sätt, då han utsatts för traumatiska upplevelser och ensam bär på den tunga bördan att försöka rädda sin gård. Att försöka återställa en balans som blivit rubbad är ett arketypiskt mönster inom litteraturen: i En herrgårdssägen handlar det om att försöka återställa Gunnar Hedes sanna identitet, dvs. göra honom frisk igen.

4 kommentarer:

Klara sa...

Stora författare i all ära - men gällande dessa böcker måste jag säga att omslagen är så fina! Tycker om att de gjort dem så moderna men ändå gammaldags. Själv är mina Selma-pocketar vääldigt tråkiga utanpå...

Erika sa...

Klara: Ja, visst är de fantastiskt vackra! Tidlösa på något sätt. Den äldre pocketupplagen ser betydligt tråkigare och dystrare ut, har ett sådant ex av Gösta Berlings saga...

Sara Britta sa...

Måste bara säga att detta är en av mina absoluta favoritböcker! Selma är svårslagen när det gäller vackra sagoinspirerade berättelser där de stundom övernaturliga inslagen blir en del av vardagen. Det var ett tag sedan jag läste just En herrgårdssägen, men Charlotte Löwensköld läste jag i somras och den uppslukade mig totalt.

Erika sa...

Sarabritta: Hon är verkligen helt fenomenal på att berätta. När man väl kommer in i böckerna blir man helt uppslukad!
En herrgårdssägen är bra, men personligen håller jag nog Kejsarn av Portugallien eller Jerusalem som mina Lagerlöf-favoriter.