måndag 20 oktober 2008

Augustprisnominerade 2008

Jajamänsan, så här ser alltså årets nomineringar ut i de tre kategorierna:

Skönlitteratur
Eva-Stina Byggmästar - Men hur små poeter finns det egentligen
P.O. Enquist - Ett annat liv
Katarina Frostenson - Tal och regn
Sara Mannheimer - Reglerna
Malte Persson - Edelcrantz förbindelser
Bruno K Öijer - Svart som silver

Fackbok:
Ingrid Carlberg - Pillret
Paul Duncan & Bengt Wanselius - Regi Bergman
Lena Israelsson - Klosterträdgårdar
Lisbeth Larsson - Hennes döda kropp: Victoria Benedictssons arkiv och författarskap
Zac O'Yeah - Mahatma! Eller konsten att vända världen upp och ner av
Kjell Östberg - I takt med tiden: Olof Palme 1927-1969 av

Barn- och ungdomsbok
Eva Lindström - I skogen
Ingrid Olsson - Ett litet hål i mörkret
Mårten Sandén - Den femte systern
Sarah Sheppard - Massor av dinosaurier
Mats Wahl - När det kommer en älskare
Jakob Wegelius - Legenden om Sally Jones

Tråkigt nog har jag inte läst någon av de nominerade böckerna i år, även om vi har P-O Enquist bok (signerad!) liggandes hemma sedan bokmässan. Den verkar också omåttligt populär, både bland kritiker och läsare. T.ex. kan nämnas att reservationskön för boken på Stockholms stadsbibliotek består av hela 287 personer vilket är ovanligt mycket - men då ligger han ändå i lä då då Helena Henschens Hon älskade har hela 413 reservationer! Detta är en skyhög siffra jag faktiskt aldrig sett överträffad. Och med tanke på att hon också gillas av kritikerna, får det en att undra lite över vart hennes nominering tog vägen? Men men... Min gissning är hur som helst att P-O Enquist kammar hem det skönlitterära priset. För övrigt kanske det är på sin plats att gratulera Wahlström & Widstrand som är förläggare till hela fyra av sex av de nominerade titlarna.

När det gäller facklitteraturen hoppas jag på Lisbeth Larsson, eftersom Victoria Benedictssons författarskap är så spännande, annars Regi Bergman. Dock saknar jag Lennart Nilssons och Johan Erséus fantastiska fotobok om Stockholm bland årets nomineringar, trodde den var solklar? Brutus Östlings Kaxiga fåglar är för övrigt också mycket imponerande.

Augustpriset delas i år ut måndagen den 24 november i Stockholms konserthus. Det tyckte jag var lite överraskade eftersom det ju normalt brukar ske första måndagen i december och i Berwaldhallen dessutom, men ibland är det väl hög tid för lite förnyelse!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läs Brunos, den är ju helt fantastisk. Fast jag är väldigt partisk när det gäller honom. /en biblioteksassistent.

Unknown sa...

Olof: Vid det här laget har jag faktiskt hunnit läsa lite i Svart som silver eftersom min sambo (som gillar Bruno) köpte hem den... Gillar!