måndag 29 september 2008

Rapport från bokmässan: söndag

Söndagen var helt okej, men i vanlig ordning präglas mässans sista dag av en avslagen stämning: utställare och hardcorebesökare som varit där flera dagar är vid det här laget utmattade, det mesta av värde är slutsålt och resterna börjar reas ut (även om kommersen i t.ex. Adlibris monter var densamma). Mycket av branschfolket har gett sig hem och allmänheten är nu i majoritet. Seminarieutbudet är inte ens hälften så intressant som övriga dagar. Alltså nöjde vi oss med halvdag och styrde kosan hemåt vid 14:30-rycket.


Jag bevistade endast två seminarier under söndagen: det med Göran Hägg om hans populärkulturellt kanoniserande 1001 böcker du måste läsa innan du dör (svenskifierad bearbetning av amerikansk förlaga) och Christine Falkenlands miniseminarium, som till stor del bestod av högläsning ur hennes nya kritikerrosade bok Vinterträdgården. Jag tror den kan vara något för mig.

Vad köpte jag mer då? Inte så mycket, men jag fyndade en Hanne Ørstavik-pocket hos Kabusa för 10 kr och så blev det en kakbok från konditoriet Vete-katten för 39 kr. J. gjorde ett kap med prissänkta Atlas litterära tillägg som han efter hemkomst sprättade upp enligt klassiskt manér, och fick även med sig ett signerat ex av P.O. Enquists biografi.


En given klassiker på bokmässan är den ständigt signerande Björn Hellberg som man springer på i var och annan monter. Medan J. sett honom vid minst tre tillfällen under fredagen och lördagen, hade jag lyckats missa honom helt vilket var lite av en besvikelse. Men så var vi nere i mässhallen för att ta en sista runda innan hemfärden och sekunden efter att J. påpekat att det var skumt att vi inte sett till den nämnda personen idag ser jag en välbekant mysfarbror med pennan i högsta hugg ca 10 meter framför oss, vilket framkallar ett hysteriskt skrattanfall. Slutet gott, allting gott!

3 kommentarer:

Klara sa...

Skönt att Hellberg får språkas med en kvinna och kanske till och med signera - de två-tre gånger jag såg honom i lördags satt han och såg så ensam ut. Nästan så man skulle frågat efter en autograf bara för att, eller prata om tennis, båstad eller nåt annat. kanske fråga om en klurig På Spåret-ledtråd.

Andra personer som dyker upp som gubben i lådan:
2007 Dick Harrison som var ÖVERALLT - i år såg jag honom bara en gång.

Erika sa...

Klara: När jag såg honom där i söndags hade han t.o.m. flera äldre damer väntades i kö, men det är sant att han då och då har suttit helt ensam. Å andra sidan är det ju väldigt mycket som pågår samtidigt i mässhallen, så så värst konstigt är det ju inte. Men man tycker alltid lite synd om folk som sitter uttråkade för sig själva, inte minst de som jobbar i lite mer obskyra montrar. Jag är dock dålig på att gå fram och prata bara så där.

Dick Harrison såg jag nog också både i år och förra året... Jag tycker för övrigt att man också kan sätta upp Jonas Hassen Khemiri på gubben i lådan-listan!

Klara sa...

Ja, Jonas kvalificerade sig i år. Men när det gäller honom tänker jag nog inte på det, för han är ju så söt...

Ja, trängde mig med mycket möda förbi matkön som finns precis vid rulltrappans fot, den som är mitt i mässhallen, samtidigt som stackare i montern brevid totalt utan framgång försökte prata om någon pysselbok - men de hungriga köarna var så giriga efter sin mat istället....

Det är väl det speciella med mässor - monteraktiviteter kan bli totalt överfulla eller alldeles öde.