torsdag 4 december 2008

Recensionsex: uppföljningen

För en och en halv månad sen skrev jag ett inlägg om recensionsex. Mina erfarenheter var då att de mindre och mellanstora förlagen gärna skickade mig böcker, medan giganterna av någon anledning verkade mer skeptiska (även om det visserligen var väldigt länge sedan jag gjorde ett försök där).

Detta är dock ett minne blott. Nyligen skickade jag ut nya förfrågningar: först hos Norstedts, som inom kort skickade mig Sputnikälskling, och lite senare även hos Albert Bonniers förlag. Igår kunde en lycklig Erika hämta ut paket med både Dennis Lehanes Ett land i gryningen och Malte Perssons Edelcrantz förbindelser in. Sweet!

Nu är den stora frågan bara: vilken av dem ska jag börja med?

12 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Och jag testade både ett stort och ett litet och fick i alla fall från det lilla där jag känner att jag nästan blivit kompis med tjejen på marknadsavdelningen... Svårt dock om man inte skulle gilla boken, men jag har inga skrupler.:-)

Lyrans Noblesser sa...

Jag tog också mod till mig och kontaktade ett antal förlag. Hittills har jag fått böcker från 5 av 6 tillfrågade. Och dessutom otroligt trevligt bemötande från flera :-)

Bokbabbel sa...

Inte illa! :)
Jag blev inspirerad av ditt inlägg för 1,5 månad sen, hade inte tänkt på att man faktiskt kan fråga...! Så nu har jag fått böcker från Pirat och en bok från Ordfront är på väg... :)

Hermia Says sa...

Men känner ni inte att ni:
- måste skriva bra och snällt om böckerna?
- att ni inte styr er läsning?
- lässtressar för att kunna recensera relativt snabbt - för jag antar att man inte kan vänta med att läsa och skriva tills andan faller på, säg två år senare?

Undrar jag som inte skulle vilja hamna så nära förlagen... bara tanken gör mig lite nervös faktiskt.

Anonym sa...

Och om bokvalet ditt... Perssons bok har jag läst en del av men den funkade inte just då. Lehane är jag nyfiken på och undrar om den kan vara bra som julklapp till kärleken där hemma? Börja med den senare ;-)

Erika sa...

Bokomaten: Det låter trevligt! Om det nu skulle vara så att man inte gillar boken ska man förstås skriva det och förklara varför, inte ljuga för p.g.a. att man tycker sig stå i tacksamhetsskuld mot förlaget. Man har ju faktiskt betalat tillbaka genom att läsa boken och skriva en recension (två relativt tidskrävande saker) och ger dem publicitet hur som helst.

Lyran: Oj, det var några stycken! Kul att så stor andel skickade ut också.

Magix: Roligt att jag lyckats inspirera dig och att du kommit igång med recensionsexen. När man väl börjat är det svårt att sluta ;)

Hermia: Nej, jag känner ingen sådan press (läs vad jag skrev till Bokomaten). För övrigt tycker jag risken brukar vara minimal att jag totalt skulle ogilla böckerna eftersom de på något sätt väckt mitt intresse och jag själv har efterfrågat dem.
Lässtress kan jag känna av till viss del. Recensionsex är ju till för att recenseras och även om ingen uttryckligen gett mig några direktiv så tror jag att förlagen väntar sig att det ska ske relativt omgående, åtminstone inom en månad eller två.

Så länge inte förlagen prackar på mig titlar jag inte är intresserad av känner jag att det är en win win-situation. Känner mig inte styrd av förlagen på något sätt.

Ska bläddra i böckerna lite närmare ikväll och bestämmer nog då vilken jag börjar med. Har ändå inte tid att läsa förrän i helgen.

Hermia Says sa...

Ja det förstås om man själv kan välja vilka böcker man vill läsa och skriva om... Det kan jag förstå är lockande och ge vinst :-)

Catrin sa...

Nyfiken fråga angående förlagen: Skickar de recensionsex för att ni ska recensera på era bloggar? Eller recenserar ni även på andra ställen? Jag har recenserat böcker i småtidningar och aldrig haft problem med att få recensionsex, men inte kommit på tanken att skicka efter till bloggen.

Lyrans Noblesser sa...

Jag har aldrig recenserat någon annanstans och hade inte en tanke på att jag skulle kunna på recex till bloggen förrän en "förlagsperson" var väldigt uppmuntrande här på Erikas blogg.

Men jag trodde inte att många skulle vilja ge mig böcker. Därför kontaktade jag ganska många förlag. Så lite lässtress blev det när jag fick så många böcker. Men det var så klart bara böcker jag specifikt bett om.

Jag känner mig förpliktigad att läsa och recensera böckerna relativt snabbt och att skriva mer än bara ett par rader. Däremot så kritiserar jag det jag tycker bör kritiseras. Det är ju mitt tyckande förlaget vill åt, jag informerar dem om att jag inte har utbildning inom området när jag ber om böcker. Dock verkar de tycka att en psykolog är kvalificerad att få tycka till :-)

Unknown sa...

Catrin: Till tidningar är det nog aldrig problem att få recensionsex.
Jag recenserar dock enbart för bloggen och tror de flesta andra gör det också. Förlagen brukar vilja att man ange var man tänker recensera om man "frilansar", så jag skickar alltid med en länk till hit så de kan gå in och kolla.
Bokbloggar har ju blivit en maktfaktor att räkna med när det gäller att marknadsföra böcker och det verkar som förlagen fått upp ögonen för det.

Lyran: Precis, man ska bara be om dem man verkligen har för avsikt att läsa och recensera. Recensionsex är ju inte bara gratis böcker, utan det krävs en motprestation också. Sen kan det ju hopa sig lite ibland, som i ditt fall.

Tycker precis som du att man bör vara relativt snabb med att skriva om böckerna och inte vara rädd för att säga vad man verkligen tycker om dem.

Anonym sa...

Hermia: nej, varför i all världen skulle man känna ett tvång att skriva snällt? Det problem jag har där är att jag har svårt att verkligen tala om för små, nyblivna författare som förmodligen kommer hitta fram till recensionen att de nog inte borde ha blivit utgivna ... då håller man gärna igen mer än övriga läsare (som borde varnas) förtjänar. Däremot så blir det gärna så att man tycker att man borde recensera en bok när man beställt ett recensionsex, och då blir det ofta att man läser sämre böcker än man skulle vilja. Så jag har nästan helt slutat ta emot sådana.

//JJ

Anonym sa...

Bra att ni allesammans har kommit igång att beställa recensionsexemplar från förlagen! Och ingen från förlagen förväntar sig att ni alltid ska höja böckerna till skyarna.

/Mattias på Piratförlaget