lördag 20 december 2008

Min Horace, varför överger du mig?

Svenska akademien höll enligt traditionen sin årliga högtidssammankomst idag den 20 december. I år innebar detta bl.a. att litteraturprofessorn Anders Olsson tillträdde som ledamot på stol nummer fyra som stått vakant sedan Lars Forssell gick bort.

Mer överraskade var emellertid att Horace Engdahl meddelade att han avgår som ständig sekreterare i juni. Hur ständigt är det kan man fråga sig? Hans efterträdare blir i alla fall Peter Englund, ett val jag tycker är helt i sin ordning, men... Jag kommer sakna den karismatiske Horace, det är ett som är säkert!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag håller helt med. En intellektuell med split vision. En sån man saknar. Dessutom är Ebba en stor tillgång.

Hans Berggren

Erika sa...

Hans: Ja, och tydligen ska båda till Berlin dessutom så det blir säkert ännu tystare kring dem av den anledningen. Tråkigt!