söndag 23 november 2008

Bokenkät

Besvarar också denna enkät som cirkulerar runt på bokbloggarna.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag minns ingen som varit så särskilt hemsk.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Förmodligen Doktor Glas som jag läste på gymnasiet, eftersom den tillsammans med bra svenskundervisning ledde mig in på litteraturvetarbanan.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Nej, faktiskt inte. Å andra sidan läser jag nog inte så mycket läskiga böcker överlag.

4. Vad använder du som bokmärke?
LastLine! Tycker de är helt oslagbara som bokmärken eftersom de pekar ut exakt var på en sida man ska börja läsa och för att de aldrig trillar ur. Har väl en 4-5 stycken i olika färger. Säljs på Akademibokhandeln för 19 kr.

5. När brukar du läsa?
Hemma (oftast på kvällen/natten) eller på tunnelbanan.

6. Vad var den första bok du läste?
Jag började läsa som 4-åring så jag minns faktiskt inte riktigt. Men jag var med i Kalle Ankas bokklubb som liten, så det kan ha varit någon av de böckerna.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag föredrar generellt pocket som format, mycket för att ofta bär med mig en bok i väskan och för att inbundna böcker ju väger betydligt mer. Dessutom gillar jag den standardiserande pocketstorleken: ser snyggt ut i bokhyllan!

8. Vilken bok läser du nu?
En plats i solen av Liza Marklund.

9. Och vilken sida är du på?
Omkring 190 eller så.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker?
Sällan i skönlitteratur, däremot en hel del i kurslitteratur (om det inte är lånade böcker). Om jag hittar några riktigt bra formulering som jag kan tänkas ville återvända till brukar jag markera stycket med ett svagt blyertsstreck i marginalen. Men absolut inga hundöron eller dylikt - det är för mig ren bokmisshandel!

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, åtminstone i fråga om impulsköp, då går jag på intressanta titlar och omslag. Om jag däremot blivit nyfiken på en bok genom att den fått bra omdöme och gjort mig nyfiken spelar sådana ytligheter mindre roll.

12. Sidantalet, då?
Om boken är över 500 sidor så ska den verka riktigt intressant för att jag ska vilja läsa den. Jag föredrar generellt romaner av kort och koncist format.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Aldrig i livet! Då finns det ju risk för att man får veta något som kan förstöra resten av upplevelsen, särskilt för en deckare vore det förödande. Däremot tittar jag alltid efter hur många sidor en bok har när jag börjar läsa den - dock undviker jag noga att försöka uppfatta något av texten.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag lägger hellre min tid på att läsa nyutgivna böcker eller andra som jag finner intressanta än att läsa om böcker. Däremot tänker jag ganska ofta att jag skulle vilja läsa om vissa böcker, men det blir sällan så.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte värre än att jag har skurit mig på vassa blad och börjat blöda några gånger.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag rensar ut böcker med jämna mellanrum, oftast p.g.a. platsbrist. Böcker jag älskar har alltid en given plats i min bokhylla, men däremot ser jag ingen anledning att behålla böcker jag läst men inte gillat eller sånt jag impulsköpt men sannolikt aldrig kommer läsa.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Självklart! Varför inte utnyttja tiden?

18. Just det, läser du i badrummet?
Inte i badkaret, nej. Vill inte riskera vattenskador - är alldeles för rädd om mina böcker för att jag ska tåla att se dem rynkiga...

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Japp! Jag har nedskrivna listor på samtliga skönlitterära böcker jag läst sedan 1995 som numera är omvandlade till Excelark. Här skriver jag ner författare, titel, sidantal, genre och ibland även betyg. Det är jättekul att kunna gå tillbaka sen och se vad man har läst när! Dessutom har jag förstås en lååång lista på böcker jag vill läsa, som jag ständigt fyller på och reviderar.

Inga kommentarer: