onsdag 23 april 2008

Världsbokdagen

Som många bokbloggare redan uppmärksammat är det UNESCOS:s världsbokdag idag, den 23 april. Jag hetsar dock inte upp mig nämnvärt över detta, för liksom Mårten förstår jag mig inte riktigt på alla dessa dagar som syftar till att lyfta fram olika saker: fars dag, mors dag, nationaldagen, alla hjärtans dag m.m. Förklaringen ligger förstås i att jag starkt ogillar kommersiella och nationalistiska jippon av den typen... Nu faller kanske inte Världsbokdagen riktigt in under dessa kategorier, utan hamnar snarare bredvid Kvinnodagen bland Dagarna Med Ett Politiskt Syfte. Jag tycker dock att viktiga frågor såsom t.ex. jämställdhet och böcker/läsning/läsförståelse förtjänar att lyftas fram under årets alla dagar och inte bara punktmarkeras under en enda. Att jag sedan älskar böcker och är förtjust i bokrelaterade evenemang (som Världsbokdagen bjuder på en masse) är en helt annan sak - men det välkomnar jag också året om!

Inga kommentarer: