måndag 21 april 2008

Maria Lang - Farligt att förtära

Så sent som i somras/höstas fick jag, tack vare andra bokbloggare, upp ögonen för Maria Lang. Kort därefter kom jag över en hög av hennes böcker på Tradera för en billig penning. Och jo, visst är hon bra... Pusseldeckare i sig har helt klart sin charm liksom de tidstypiska beskrivningarna (50-tal), men ett ännu större dragplåster är nästan den akademiska prägeln som ju aldrig kan skada.

Maria Langs första bok, Mördaren ljuger inte ensam, läste jag kring jul och tyckte om. Den utspelar sig under sommartid i skärgårdsmiljö där flera mord begås inom en sluten bekantskapskrets, med Puck Ekstedt som huvudperson. Även i Farligt att förtära berättas handlingen ur Pucks perspektiv. Handlingen utspelar sig den här gången på Stockholms stadsläroverk där hennes nyblivne fästman Einar Bure arbetar och där Puck får rycka in som vikarie framåt vårkanten, då en av de ordinare lärarna blir långvarigt sjukskriven. Allting verkar frid och fröjd och Puck håller som bäst på att bli en del av gemenskapen när en kvinnlig elev, i samband med en pjäs som sätts upp på skolan, förgiftas på scenen under pågående föreställning. Strax därefter hittas ytterligare ett lik gömt under scengolvet. Bland de misstänkte finns både lärare och elever som på något sätt arbetat med pjäsen och plötsligt kan ingen lita på någon. Till slut blir det återigen den skarpsinnige poliskommissarien Christer Wijk, med hjälp av Puck, som får bitarna att falla på rätt plats.

Farligt att förtära upplevde jag som snäppet bättre än den föregående boken, dels för att intrigen kändes mer tillspetsad, dels p.g.a. det akademiska i kombination med internatvibbarna då den utspelar sig på en skola där flera av de inblandade är inneboende. Med tanke på det senare låter det som om jag kommer älska En skugga blott (bok nummer fyra) som jag förstått till stor del utspelar sig på Humanistiska biblioteket i Stockholm... Men jag får lugna mig lite, för däremellan väntar nämligen Inte flera mord! - serier ska som bekant helst läsas i ordning.

3 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Oh!! Sveriges Agatha Christie! JAg gillar verkligen MAria Lang och har i princip gjort sedan barnsben då jag såg filmatiseringarna och när jag blev lite äldre kunde jag mysläsa dem själv. Härliga miljöer och det finns alltid en passande bok när man är ute efter något tema precis som hos Christie.:) Fick en om ett studentmord när jag tog studenten och "Liket i "av Christie när jag började plugga till bibliotekarie.:) Grattis till lyckad upptäckt!

Erika sa...

Bokomaten: Åhå, finns det filmer också? Det har jag missat... Det låter som något för mig, som nördar till det ibland med en viss dvd-box med Arne Mattssons filmer från 50-talet (Damen i svart, Mannekäng i rött, Ryttare i blått m.fl.)
Har du några särskilda favoriter bland Maria Langs böcker?

Bokomaten.. sa...

Oh, Kung Liljekonvalje av dungen är en favorit och den finns även som riktigt bra film. Mycket Arne Mattsson över den faktiskt! Lite "Den gula bilen".:)