torsdag 11 juni 2009

Hej bokkonsument

Fyller gladeligen i senaste bokenkäten av Helena på bokhora.

Senast köpta inbundna bok: Två kokböcker: Bar Italia och 44 små rätter: lättlagad kinesisk vardagsmat.
Senast köpta pocketbok: Sonat till Miriam av Linda Olsson och Svart som natten av Ann Cleeves.
Favoritgenre: Deckare!
Ultimata längden på en bok: ca 250 sidor eftersom jag gillar korta, kärnfulla böcker. Böcker blir inte automatiskt bättre bara för att de är längre, snarare krävs det då mer av författaren för att lyckas upprätthålla mitt intresse hela vägen. Därmed inte sagt att många tjocka böcker inte skulle vara bra, för de är de förstås!
Favoritbokhandel: Som pocketslukare gillar jag verkligen Pocket Shop överlag. Min favorit är nog den vid Sergels torg.
Favoritbibliotek: Malmö stadsbibliotek känns oerhört trivsamt. Annars har jag alltid gillat Solna stadsbibliotek, som varit såväl hemmabibliotek som arbetsplats.
Favoritplats att läsa (i hemmet): I vår röda soffa i vardagsrummet.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På tunnelbanan, i någon av parkerna här på Söder eller utomhus på landet.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Antingen lånar jag böcker på biblioteket så fort de kommer ut, eller så väntar jag in pocketutgivningen och köper själv. Med andra ord köper jag alltså inbundna böcker mycket sällan.
Bästa läsnackset: Choklad i alla former!
Bästa läsdrycken: Pepsi Max, som jag beroende av och dricker minst en liter av per dag. Kaffe kan jag däremot inte med!
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad eller vissa utomhusljud som blåst, fågelkvitter och liknande.
När på dygnet läser du helst?: På kvällen eller natten.
Bästa bakfylleläsningen: Vid ett sådant tillstånd känner jag inte för att läsa, utan ser hellre något lättsmält program på tv.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Böcker som inte kräver alltför djup koncentration och gärna med korta kapitel som skapar naturliga avbrott, eftersom läsningen blir ganska uppstyckad.

2 kommentarer:

fia sa...

Håller verkligen med dej angående den ultimata längden på böcker! Korta, kärnfulla böcker gillar jag!

Erika sa...

Fiaisreading: Ja, jag gillar täta texter med smarta formuleringar. All form av utfyllnad är jag dock allergisk mot - då är det bättre att kapa ner texten!