tisdag 13 januari 2009

Internationell författarscen = internationell företeelse

Så var man hemma från en härlig minisemester med besök på Malmö stadsbibliotek, Kongelige bibliotek i Köpenhamn och museet Louisiana i det natursköna Humlebaek som höjdpunkter.

Under tiden vi var borta fick jag mail om att Internationell författarscen har presenterat sitt program för våren 2009 och bl.a. kan stoltsera med författare som Amoz Oz, Markus Zusak (som jag läser nu), Hanne Vibeke Holst och Anna Gavalda. Ingen av dem hör väl direkt till mina favoritförfattare, men jag kommer förmodligen gå på en eller ett par av programmen ändå eftersom jag helt enkelt älskar författarsamtal.

När vi var på Det Kongelige Bibliotek/Den sorte diamant (vilken fantastisk byggnad!) igår upptäckte vi att det också finns en dansk version av företeelsen, med det påfallande lika namnet International forfattarscene vilken helt och hållet verkar bygga på samma idé. Jag har inte gjort några djupare efterforskningar i ämnet, men man undrar ju lite vilka som först ute? Min gissning är att Kulturhuset i Stockholm var det, men vad vet jag... Det är helt klart ett imponerande program de bjuder på i Köpenhamn. Själv hade jag mer än gärna lyssnat till Jan Kjaerstad!



För övrigt hade jag sett fram den där nya bokmässan i Stockholm under våren, men nu meddelar Boksalongen att evenemanget dessvärre skjuts upp ett år och istället kommer äga rum den 9-11 april 2010. Trist!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla programmet på
LITTFEST i UMEÅ
20 - 21 februari 2009!

Lena K E