tisdag 20 maj 2008

Det är ett idogt jobb...

Jag är sämst på att uppdatera just nu, men så har också de senaste dagarna varit fullproppade med en massa annat: Markus Krunegård på Debaser Medis i lördags (framför allt "Jag är en vampyr" men även "Ibland gör man rätt, ibland gör man fel" hör till det bästa jag upplevt live, I tell you!), lillebrors 22-årsdag igår och årsmöte i bostadsrättsföreningen idag. Imorrn blir det jazzkonsert på Fasching, där för övrigt en bekant står på scenen.

Det har inte blivit så mycket läsa av heller förutom fantasyböcker, men idag var sista lektionen på kursen. Avrundningen var minst sagt avslappnad då den yngre och flummigare av de båda lärarna ägnade 2/3 av lektionen till att bl.a. visa oss fantasy- och skräckinspirerade musikvideor med Fields of the Nephilim, The Mission, Sisters of Mercy och Kate Bush. Jag förstod kanske inte riktigt poängen med allt, men underhållande var det i alla fall... Vad som återstår nu är skriva hemtenta och jämföra gestalningen av tid och rum i två böcker. Jag har valt att skriva om Häxan och lejonet av C.S. Lewis (ett tryggt men tråkigt val som baserar sig på att jag sedan tidigare kan den utan och innan, dessutom är den väldigt tacksam att analysera) och Susan Coopers En ring av järn (som jag upptäckte och fascinerades av tack vare kursen). Parallellt med det ska jag nog försöka klämma in läsning av någon annan bok också som belöning för det hårda arbetet, någonting som bryter av - en deckare kanske?

3 kommentarer:

Country Girl sa...

Vilket bra val du gjort med En ring av järn! Den är en av mina favoriter och det finns onekligen mycket tid/rums aspekter att utforska där. Det låter kul att skriva om.

Se däremot inte filmen, om du inte redan gjort det. Det var något av det värsta jag sett, både rent filmiskt och hur de förstört själva boken.

Martina sa...

Jag kan rekommendera antingen Richard Montanaris "En sista bön" eller "Dödsscen" eller P. J. Tracys "Spela död" om du vill ha en lagom spännande deckare...

Erika sa...

Ylva: Ja, den är jättebra! Spännande och rent utav kuslig på sina håll. Den utmärker sig ju en del också genom att förflyttningarna snarare sker i tid än i rum, vilket jag gillade.

Tyvärr har jag redan hyrt filmen, tänkte väl att den kunde ge mig någon slags hjälp på traven. Har iofs inte hunnit se den än, men kommer nog göra det trots allt. Tack ändå för varningen.

Martina: Tack för tipsen!