lördag 1 december 2007

Google/Blogger på gränsen till storhetsvansinne

Nyligen ändrade Google/Blogger inställningarna för kommentarer så att personer utan Googlekonto endast kan identifiera sig genom namn och därmed alltså inte länka till sina egna bloggar som använder andra bloggtjänster. Syftet är antagligen att försöka vinna över fler bloggare till Blogger, som ju redan dominerar på marknaden. Vad är det för jäkla dumheter? Att klicka sig vidare från en kommentar till personens blogg är ju liksom halva nöjet.... Vissa hängivna besökare vet man förstås redan vilka de är, men ibland händer det ju att nya personer dyker upp och då är det trist om man inte hittar fram till deras eventuella bloggar. Idiotiskt.

En bra grej är i alla fall att Google lagt till en ruta man kan kryssa i om man vill få uppföljande kommentarer från en bloggdiskussion bekvämt mailade till sig - på det sättet slipper man sitta och bevaka den själv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag morrar ilsket åt detta påhitt!
Pi

Anonym sa...

Ska bara kolla vad som händer om jag kryssar i någon annan ruta...

Anonym sa...

Om jag vill skapa en länk måste jag alltså göra så här. Förlåt att jag sabbar ditt kommentarsfält. Men nu har jag redan börjat - så då kan jag lika gärna leta mig igenom alternativen.

Anonym sa...

Nähä, det funkade inte...
Sorry. Nu ska jag sluta skriva slöa kommentarer här.

Erika sa...

Pi: Haha, ingen fara... Men hela påfundet är som sagt otroligt löjligt! Jag antar att man helt enkelt blir tvungen att skriva in adressen manuellt i meddelandefältet om man vill kunna "länka". Egentligen borde man lämna Blogger i protest, men jag är rädd att jag är lite för lat för det.

Bokmoster sa...

Aha, är det därför det är så konstigt just nu! Jag får inte heller mejl när någon kommenterat, som inte har googlekonto då, antar jag. Fy, så dumt!